Printstudio i Örebro
Kanske är du en fotograf som vill leverera bilder med fantastisk kvalitet till dina kunder eller så kanske du fotograferat dina barn med mobilen och önskar göra en förstoring? Låt mig hjälpa dig.

BLÄCKSTRÅLEUTSKRIFTER
Med hela tio Ultrachrome Pro10-patroner ger min skrivare Epson Surecolor SC-P900 utskrifter med ett oerhört brett färgomfång. En hållbarhet i färgstyrka och kontrast på mer än 100 år garanteras.

FÖREVIGA DINA FINASTE MINNEN
Det har aldrig varit så enkelt att ta bilder som det är idag. Dock väljer många att endast posta sina bilder på sociala medier. Varför inte även skriva ut dina fina bilder och ge bort/hänga upp?
100 % Kundfokus
  • Snabbt
  • Pålitligt
  • Personligt
  • kvalitativt

PRINTSTUDION ÄR UNDER UPPBYGGNAD OCH ÖPPNAS UPP INOM KORT. INGA BESTÄLLNINGAR TAS EMOT INNAN ALLT ÄR KLART

VÄLJ MOTIV
SKRIV UT
HÄNG UPP

VAD INGÅR

FOTOUTSKRIFT (Från 20 SEK)

Storlekskontroll

Utskrift med pigmentbaserat bläck

-
-
-
-
-
-
-
-

FINE ART PRINT (Från 150 SEK)

Storlekskontroll

Utskrift med pigmentbaserat bläck

Soft proofing

Syrafritt papper

Utskriftsoptimering

Arkivbeständigt papper

Hahnemühle skyddsspray

Hållbarhet på 100-200 år

TILLVAL (Från 200 SEK)

Inramning

Specialformat som t.ex. att välja olika filter på sin bild (retro, polaroid mm).

Ytterligare tillval publiceras inom kort

VANLIGT FÖREKOMMANDE FRÅGOR

BIFOGA EN BILD
Ladda upp din bild via Sprend till kontakt@mattiasgaddfoto.nu, alternativt besök min printstudio och för över bildfilen via ett USB-minne/extern hårddisk. I webbshoppen fyller du sedan i önskad storlek, utskriftsmaterial, tillval etc.
FINE ART PRINT
Extra fina utskrifter som håller museistandard. Skrivs alltid ut på ovikta pappersark. Pappret är helt syrafritt och garanterar en hållbarhet på upp till 100-200 år (arkivbeständigt). Pappret innehåller inget eller mycket litet innehåll av OBA (Optical Brightening Agent = Optiskt vitmedel) och skyddas med Hahnemühle skyddsspray för allra bästa hållbarhet.

Vad ingår?
Utskrift med pigmentbaserat bläck, storlekskontroll, utskriftsoptimering, soft proofing på min hårdvarukalibrerade bildskärm samt ytbehandlat motiv med Hahnemühle skyddsspray.

Utskriftspapper
Hahnemühle Photo Rag (308g). Ett naturvitt konstnärspapper tillverkat av 100% bomull. Photo Rag är ett av världens mest populära papper av fotografer för att få utskrifter med hög konstkvalitet. Den fina, släta ytan och känslan gör pappret mycket mångsidigt och är idealiskt för utskrifter av både svartvita och färgfotografier. Pappret ger även reproduktioner imponerande illustrerat djup. Valbara storlekar: A4 (31x20 cm), A3 (29,7x42 cm), A2 (42,59,4 cm).



Hahnemühle William Turner, nature white (190 g). Med sin vita färg och matta akvarellstruktur, är pappret, som består av 100 % bomull, idealiskt för reproduktioner av traditionella konstverk samt för slående och expressiva fotoproduktioner. Valbara storlekar: A3 (29,7x42 cm).



Hahnemühle FineArt Baryta (325 g). Har Hahnemühles klassiska ”Glossy” högglansyta. FineArt Baryta papperet är framställt av 100% alfa-cellulosa. I struktur och yta påminner FineArt Baryta om klassiskt analogt barytpapper. FineArt Baryta är perfekt till svart/vita utskrifter, som kräver hög dmax och en fin gråtoneskala men gör sig även riktigt bra vad gäller utskrifter i färg. Pappret har ett stort färgrum och tonvärde och används mycket bland fotografer eftersom en bläckstråleutskrifter påminner om gammaldags bildark, framkallad i mörkrum.

FOTOUTSKRIFTER
Kvalitativa utskrifter till förmånliga priser. Skrivs ut på rullpapper.

Vad ingår?
Utskrift med pigmentbaserat bläck. Observera att du som kund ansvarar för att bildens kvalitet och upplösning är tillräcklig. Jag gör endast en storlekskontroll.

Utskriftspapper
De papper jag skriver ut standardutskrifter på heter Hahnemühle Photo Pearl och Hahnemühle Photo Matt Fibre. Båda papperstyper kan, tack vare min Epson rullhållare, skrivas ut i storlekar med bredd 43,18 cm upp till flera meters panoramalängd. Utskrifter på pappersark kan fås i storlekar upp till A2 (42×59,4 cm).

Hahnemühle, Photo Pearl (310g). Fint strukturerat PE-papper med pärlemorsk yta. Mycket fin bildkvalitet med skärpa och brett färgutrymme. Snabbtorkande vattenbeständig yta som kännetecknas av en hög grad av motstånd mot repor/fingeravtryck.



Hahnemühle Photo Matt Fibre 200 g.jpg (200 g). Har en fin varmtonig, slät yta med Fine Art känsla. Pappret är idealiskt för fotografier och grafiska printar.

BÖR MAN RAMA IN SITT MOTIV?
En av de viktigaste faktorerna för exempelvis en Fine Art Print, är just inramningen. Jag rekommenderar varmt att man ramar in sitt motiv för bästa hållbarhet. Dock är det viktigt att man använder syrafria material (passepartout, tejp samt bakstycke). Tavelglaset får gärna vara Artglas (reflexfritt (inga optiska störningar) och ger ett 70 % skydd mot UV-strålar). Att rama in motivet med icke syrafria produkter eller att placera motivet direkt mot ett tavelglas, utan passepartout, försämrar hållbarheten markant.
ORIGINALBILD = BÄST VID UTSKRIFTER
Att ditt foto är i original är absolut viktigast för bildens kvalité och för utskriftens resultat. Vill du förstora en bild du tagit med mobilen eller med din mobilkamera bör du ha i åtanke att originalet är den mest oförstörda versionen. Visste du t.ex. att många av de tjänster vi använder oss av dagligen komprimerar bilder ganska aggressivt samt sänker både upplösning och pixlar.

Observera att en bild även sparas i mindre storlekar om du laddat ner den från Facebook, Instagram, Snapchat eller liknande plattformar. Har du även använt ett filter, försämras bildens kvalitet ännu mer. En bild kan se bra ut i din mobil men vid utskrift samt uppförstoring på en datorskärm märks resultatet dramatiskt.

ÄR SOLLJUS SKADLIGT FÖR EN UTSKRIFT?
Ja! Eftersom solljus innehåller en stor och energirik mängd UV-ljus är det också mer skadligt än det synliga ljuset. För bästa skydd rekommenderas inramning med tillhörande tavelglas och att inte placera tavlan i direkt solljus.
TEKNISKA KRAV FÖR ATT LADDA UPP EN BILD
För bästa kvalitet laddar du upp din bild i så hög upplösning som möjligt, gärna 300 PPI (Pixels Per Inch) och att du levererar bilden i ett JPG-format (helst originalbild - ej komprimerad). Färgrymden bör vara AdobeRGB.

Önskar du hjälp med enklare redigering som exempelvis beskärning, ändring av upplösning, korrigering av färger, ta bort skönhetsfläckar etc.? Inga problem, detta kan jag hjälpa dig med för en liten merkostnad (kontakta mig).

Klicka här för att läsa mer om utskrift, upplösning, pixlar mm.

SKA JAG VÄLJA FOTOUTSKRIFT ELLER FINE ART?
Oj! Detta är helt upp till dig som kund att bestämma. En fotoutskrift är inte på något sätt en dålig investering, tvärtom är det en riktigt bra alternativ. Dock är det, som man brukar säga, att man får vad man betalar för. En Fine Art Print upplevs mer exklusiv och skrivs ut på papper av betydligt högre kvalitet än en fotoutskrift. En ytterligare fördel med att skriva ut på pappersark är att pappret aldrig varit rullat och därför är helt plant.

Observera att vid fotoutskrifter är det endast storlekskontroll som ingår i priset. Du som kund ansvarar för att bildkvaliteten samt bildens upplösning är tillräcklig. Väljer du istället Fine Art Print ingår, förutom storlekskontroll och utskrift med pigmentsbaserat bläck, även utskriftsoptimering samt ytbehandlat motiv med Hahnemühle skyddsspray (som bidrar till att motivet, vid rätt behandling, håller samma fina kvalitet i mer än 100 år).
KVALITATIVA UTSKRIFTER MED BLÄCKSTRÅLESKRIVARE
I printstudion står en fantastisk Epson Surecolor SC-P900. Denna Fine Art Printer hanterar utskrifter på olika pappersmaterial på pappersark från 9×13 cm upp till A2 (42×59,2 cm). Tack vare rullhållaren kan man skriva ut flera meters panoramabilder med en maxbredd på 43,18 cm. Med hela tio sorters Ultrachrome Pro10-bläck hanterar skrivaren ett oerhört brett färgomfång och ger utskrifter som håller upp 100-200 år om du behandlar utskriften på rätt sätt. Skrivarhuvudet gör att den inte behöver växla mellan de svarta patronerna eftersom de arbetar parallellt. Bläcket ger även en ökad svart- och färgdensitet, vilket ger en djup svärta, mjukare övergångar, mindre kornighet samt utökat färgomfång. Kort och gott en fantastisk skrivare som levererar professionell utskriftskvalitet.

Tillverkare har uppgett att utskrifter har en livslängd på ca 40 år i direkt dagsljus och ca 200 år i arkivmiljö. Dock ska dessa påståenden tas med en nypa salt eftersom en bilds livslängd, oavsett utskriftsteknik, är beroende av omständigheter som var bilden hänger eller förvaras samt om den är inramad och skyddad med syrafria produkter eller om den utsätts för solljus, temperaturskillnader, luftfuktighet mm.

Klicka här för att se en bra informationsvideo.



KAN JAG BESTÄLLA ANDRA FORMAT ÄN DE FÖRVALDA?
Självklart! Kontakta mig så löser vi det. Är det så att du önskar hjälp med utskrifter större än de min printer klarar av, löser jag naturligtvis även detta.
PROVPAPPER OCH PAPPER SOM TAS HEM PÅ BESTÄLLNING
Är du intresserad av att skriva ut, besök gärna min printstudio (tidsbokning) för att känna och klämma på olika papper jag har hemma. Ladda gärna upp din bild på min dator så tittar på den bild tillsammans och väljer sedan en print utifrån önskat pappersval. En provremsa på något av standardpapperna ingår alltid om du bestämmer dig för att printa ut hos mig. Provremsan visar om dina färger motsvarar dina förväntningar.
FÄRGERNA PÅ SKÄRMEN SKILJER SIG ÅT FRÅN UTSKRIFTEN
Detta beror på flera saker. Bl.a. på om din bildskärm visar korrekta färger eller inte. Du kanske tror det men det kanske inte alls överensstämmer med hur bildens färger faktiskt är, vilket bl.a beror på om du har en hårdvarukalibrerad bildskärm som du har kalibrerat till "färgexakthet" eller inte, alternativt om du profilerat skärmen. Har du inte gjort något av det här är risken stor att bildskärmen visar felaktiga färger.

Vad gör jag för att förhindra att resultatet skiljer sig alltför mycket åt?
Jag använder mig av en hårdvarukalibrerad bildskärm som kalibreras minst en gång i månaden med en Xrite One Display Pro för att säkerställa att färgprofilen alltid håller sig aktuell. I kombination med att jag sköter hela processen och använder professionella verktyg, från bildimport till utskrift, säkerställer jag att utskriften till mycket stor del överensstämmer med den bild du får hem i brevlådan.

En liten jämförelse
Om du ber 15 personer att köpa ett rött papper kommer du med största sannolikhet få tillbaka papper med en mängd färger i röda nyanser. Om du istället ber dem köpa ett papper som har samma färg som Coca Cola, kommer de förmodligen hem med ett papper som liknar Coca Colas färger, men kanske ändå inte helt exakt. Det är här en så kallad färgprofil (ICC) kommer in och som är skillnaden mot att färger uppvisas så nära perfekt man kan komma istället för ett okej/nära resultat. ICC-profilen är en referenspunkt som översätter färgerna med hjälp av siffror. Rött i en skrivare är, i stort sett på pricken, samma rött som i en annan skrivare när samma ICC-profil används.
BILDEN UPPLEVS LJUSARE PÅ BILDSKÄRM ÄN VID UTSKRIFT
En bild på en datorskärm ser alltid mer upplyst ut än den som printas ut, dessutom är vitheten olika för olika papper och kan skilja sig väsentligt åt. Vissa är blåaktiga andra lite mer gulaktiga och vissa helt kritvita. Aspekter som dessa påverkar utskriftskvalitén väldigt mycket och därför har jag, med noggrann omsorg, testat en mängd olika fotopapper av hög kvalitet och valt ut dem som jag vet gör både mina och mina kunders bilder rättvisa, både vad gäller fotoutskrifter och Fine Art.
VAD ÄR PRINT OM DEMAND OCH VARFÖR TILLÄMPAR DU DETTA?
Print on demand (POD) kan förklaras som att du bara trycker den upplaga du behöver och inte en massa andra upplagor "bara för att du kanske kan komma att använda det vid senare tillfälle".

Varför jag tillämpar POD är av flera skäl. Dels gör man miljön en tjänst genom att endast skriva ut i begränsade mängder (se ovan), men en annan faktor är även att kunden slipper dyra start- och lagerkostnader samt slipper slänga oanvänt material. Dessutom ges kunden större möjligheter att uppdatera sitt material och printa ut nytt, istället för att göra stora upplagor och kanske inse att man skulle behöva göra justeringar.
VAD ÄR DET FÖR SKILLNAD PÅ POSTERS PÅ NÄTET JÄMFÖRT MED DINA UTSKRIFTER?
Frågan kanske skulle kunna utvecklas och ställas så här i stället: "Vad är det för skillnad på posters man kan hitta billigt på nätet och hos vissa butikskedjor i jämförelse med de utskrifter som du säljer, kanske till ett dyrare pris?"

Att köpa av ett företag med ett billigt pris kan innebära:

- Massproduktion i stora upplagor.
- Bilder som fraktats över halva jordklotet.
- Att du köper produkter som är dåliga för miljön.
- Bilder trycks med endast tre-fyra färger av billig/tveksam kvalitet.
- Bilder trycks på premiumpapper där hållbarheten minskar efter en tid och materialet "gulnar".
- Att materialet köpts loss från sk. "konstfabriker" i Asien/Östeuropa, där villkoren för de som arbetar/fotograferar, minst sagt är tvivelaktiga.

Att köpa fotokonst av mig innebär med 100 % säkerhet att:

- Du investerar i en originalprodukt med toppkvalitet.
- Du investerar i unik fotokonst som inte 10 000 andra (eller fler) har i sina hem.
- Du investerar i en personlig kontakt och stödjer samtidigt det lokala konstnärskapet.
- Du investerar i produkter som du enbart kan köpa från min hemsida eller vid mina utställningar.
- Du investerar i utskrifter/tryck med 10 färger för att uppnå toppkvalitet i bl.a. skärpa och färgspektra.
- Du kan lita på att jag, som "fotokonstskapare", lagt ner hjärta, tid, själ, pengar, kunskap och tankar, på varje enskild bild.
- Du investerar i åldersbeständiga och syrafria produkter som håller samma superba kvalitet i långt över 100 år, vid rätt hantering.
Total: