SIDAN ÄR UNDER UPPBYGGNAD OCH INFORMATION KAN KOMMA ATT ÄNDRAS/LÄGGAS TILL

VANLIGA FRÅGOR / FAQ

ALLMÄNT

I samband med köp/tjänst av mig, lagrar jag uppgifter som exempelvis namn, telefon, e-post, adress för att fullfölja mitt åtagande gentemot dig som kund. Du kan dock när som helst be mig ta bort informationen.

Jag vill att det ska vara en trevlig upplevelse att anlita mig. Inget krångel helt enkelt! Jag får ofta höra att jag är noggrann, tillmötesgående och där känslan är att göra kunden 100 % nöjd. Klicka gärna här för att läsa vad som sagts om mig och mitt fotograferande.

För att handla produkter av mig eller anlita mina fotografiska tjänster måste du ha fyllt 18 år. Genom att du slutför ett beställning godkänner du att du tagit del av de villkor och den information som uppges på denna sida.

Som relativ ny inom fotografering håller jag fortfarande på att stil-experimentera. För mig är det inte viktigast med ett ”jämnt färgflöde” i portfolion. Det som betyder mest är känslan. Vissa bilder redigerar jag knappt, andra får en mer omfattande bildbehandling. När du anlitar mig ger du mig automatisk ditt godkännande att min subjektiva bedömning angående bildbehandling gäller före kundens önskemål. Du är införstådd med vilken typ av bildstil jag förmedlar genom att ha tittat igenom min hemsida och mina sociala medier.

En kaka (eller cookie) är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator. Kakor och liknande tekniker används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Det går ibland att använda informationen i kakan för att följa hur användare surfar.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få tillgång till information om att webbplatsen innehåller kakor och ändamålet med användningen av kakor. Besökaren ska också lämna sitt samtycke till att kakor används. Hemsidan använder cookies från tredje part för att samla in statistik över besök på webbplatsen. De sparas när du besöker webbplatsen, men innehåller inga personuppgifter. IP-nummer sparas inte heller.

Dessa kakor lagrar information som antalet besökare på webbplatsen, antalet unika besökare, vilka sidor på webbplatsen har besökts etc. Dessa data hjälper oss att förstå och analysera hur bra webbplatsen fungerar och var den är behöver förbättras.

Jag hoppas förstås att det är för att du tycker om min bildstil och vill gynna lokalt konstnärskap, istället för att köpa av stora företag (som massproducerar eller köpt upp produkter från så kallade ”konstfabriker”, ofta belägna i Asien/Östeuropa). Många av dessa företag står inte bara för produkter med betydligt sämre och hälsovådliga material, de står även för usla villkor för sina anställda.

Upphovsrätten tillhör, enligt lag, alltid fotografen (om inget annat avtalats).

Kunden får använda bilderna för privat bruk (med privat bruk avses familj- och vänkretsen). Kunden får däremot inte använda bilderna till försäljning, kommersiella intressen, företagsmarknadsföring eller liknande (särskilda avtal skrivs för dessa ändamål).

Kunden får ej göra intrång i upphovsrätten genom att ändra bilderna på något sätt överhuvud taget (beskärning, lägga på filter, göra svartvitt, egen redigering etc.). Upphovsrättslagen är väldig tydlig på detta område.

Kort och gott handlar det om att respektera fotografen och oftast, om du bara frågar, går det jättebra att låna en bild, om du samtidigt ger fotografen ära genom att länka till hemsida och sociala medier (om sådana finns), samt skriver ut fotografens namn.

Observera att om du som kund gör en beställning av ett motiv, ansvarar för att bilderna inte gör intrång i någons upphovsrätt och att det är okej att motivet reproduceras.

Om du tar en bild i råformat (RAW) med kameran är det tekniskt sett ännu ingen bild, utan endast nedsparad sensorinformation (utifrån vilka inställningar fotografen gjort vid bildtagningen). För att det ska bli en bild måste man konvertera och behandla informationen på rätt sätt, från data till bild i ett särskilt program.

Man kan lite enkelt uttrycka att råfilen innehåller all data som kameran kan fånga upp och ger större möjligheter att bildbehandla, in i minsta detalj.

Jag lämnar aldrig ut mina RAW-filer (om inte särskilt avtal upprättats). Kunden får däremot högupplösta jpg-kopior (för utskrifter) samt lågupplösta jpg-kopior (för webb).

Läs gärna mitt blogginlägg som handlar om just RAW.

Jag har gjort ett aktivt val att endast sälja motiv i begränsat antal upplagor och storlekar och vill att det ska kännas speciellt när du köper av mig samt att du känner en stolthet över att du har ett unikt motiv, som inte tusentals andra har. Du vet med säkerhet att det ligger mycket känslor, tid, tankar och hjärta… bakom varje enskild bild…  ❤

ORDER- OCH LEVERANSFRÅGOR

Samtliga produkter skickas spårbart. Postnords frakt tillkommer och avisering sker via både e-post och sms. Från det jag mottagit din bild och bekräftat att pengar mottagits, bör du ha din utskrift i brevlådan/postombudet inom 3-5 dagar. Väljer du personlig överlämning i Örebro kan både beställning och leverans ske snabbare såklart, ibland inom 24 h. Beroende på utskriftsstorlek levereras produkterna i antingen hållbara pappersrör eller annat skyddande emballage.

Betalning görs via Swish eller insättning till bankkonto. Betalinformation skickas via ett bekräftelsemail. Angivna priser är inklusive moms och anges i SEK. Kostnad för frakt tillkommer. Jag redovisar mot Skatteverket samt fakturerar via Cool Company. Observera att priserna i webbshop och printstudio gäller privatpersoner. Företag, kontakta mig för offert.

Kontakta mig snarast efter din beställning. Det går bra att ändra ända fram tills jag trycker på ”print”.

Det beror på vad och hur mycket jag skickar till samma kund. Postnords frakt kostar från 51 SEK och uppåt (beroende på storlek och vikt). Du ser totalkostnaden när du gör din beställning.

Det går bra att ångra din order innan jag hunnit skriva ut ditt motiv. Observera att du måste ringa in din avbeställning eftersom risken finns att jag inte hunnit läsa ditt mail.

I enlighet med lagen om konsumentskydd vid distanshandel gäller inte ångerrätten på ordrar tillverkade på beställning efter kundens särskilda önskemål. På produkter som inte är tillverkade på beställning gäller 14 dagars ångerrätt.

Eftersom jag printar ut allt i min egen printstudio kvalitetsgranskar jag noggrant samtliga produkter innan jag skickar iväg paketet med posten. Jag använder antingen kraftiga papprullar som är gjorda för ”hård” behandling eller särskilda kartongen för pappersark men ibland händer det att det, någonstans under transportens gång går fel och produkter skadas.  Skulle fallet vara att paketet är skadat vid leverans har du rätt att göra en reklamation direkt till postombudet. Viktigt att du även kontaktar mig så snart som möjligt.

När går det att reklamera?
Om produkten blivit skadad, har fel storlek eller på annat sätt inte överensstämmer med vad som avtalats vid beställningen.

Vad som inte går att reklamera:
T.ex. om bildfilen har för låg upplösning, om din utrustning eller bildfil uppvisar tekniska problem som påverkar resultatet samt om du har en bildskärm som inte är korrekt kalibrerad/profilerad och således visar fel färger fast att du tror att de visar rätt. Läs mer om detta under ”Printstudio – Tekniskt”.

Oavsett vilket vill jag att du tar kontakt med mig eftersom mitt mål är att du ska bli så nöjd som möjligt.

Jag har leveransklara tavlor i olika utföranden på lager, dessutom till kraftigt nedsatta priser. Om du är ute efter att göra unika fynd har du kommit helt rätt. Obs! Det finns endast en tavla i lager per motiv och till nedsatt pris. Skynda att fynda! Tavlorna hittar du i min webbshop.

Ja och även utomlands om så önskas. För detta tillkommer dock vissa merkostnader.

När jag lämnat in din produkt får du ett spårningsnummer. Via detta kan du följa leveransen.

PRINTSTUDIO – ALLMÄNT

Här visas priser på några av de vanligaste storlekarna. Kontakta mig om du har andra önskemål (även större utskrifter). Samtliga priser anges i SEK, är inklusive moms och gäller privatpersoner. Företag, kontakta mig för offert.

PAPPERSARK

Hahnemühle Photo Pearl 210 g (Halvblank yta)
Hahnemühle Photo Matt Fibre 200 g (matt yta)

  • 10×15 cm =
  • 21×30 cm (A4) =

RULLHÅLLARE

Hahnemühle Photo Pearl 210 g (Halvblank yta)
Hahnemühle Photo Matt Fibre 200 g (matt yta)

  • 20×30 cm =
  • 21×30 cm (A4) =
  • 29,7×42 cm (A3) =
  • 30×40 cm =
  • 40X40 cm =
  • 40×50 cm =
  • 40×60 cm =
  • 42×59,4 cm (A2) =
  • 61×43,2 cm (A2+) =

AVGIFT FINE ART PRINTS

PAPPERSARK

Hahnemühle Photo Rag 308g

  • 21×30 cm (A4) =
  • 21×59,4 cm (Panorama)
  • 29,7×42 cm (A3) =
  • 42×59,4 cm (A2) =

Hahnemühle William Turner 190 g

  • 29,7×42 cm (A3) =

Ytterligare info kring storlekar och priser uppdateras inom kort.

Jag kontaktar dig när jag mottagit din fil för att bekräfta att beställningen överensstämmer till 100 % mot den utskrift du önskar göra (pappersval, storlek, färgrymd mm).

När man printar ut bilder använder man i huvudsak material som delas upp i några huvudgrupper: (plastpapper, baryta, bomull, cellulosa och canvas). Det är upp till var och en att avgöra vilken typ man vill ha till sina motiv eftersom de alla har sina för- och nackdelar. Jag har valt att skriva ut på papper från den anrika tillverkaren Hahnemühle (1584) eftersom deras papper helt enkelt håller absolut högsta standard och garanteras hålla samma fina färgstyrka och kontrast i upp till 100-200 år.

Matta papper (t.ex. bomull, cellulosa).
Fördelar: Ger en professionell och exklusiv känsla, reflekterar inte ljus, perfekt för svartvita bilder samt är inte lika känsligt för smuts och fingeravtryck.
Nackdelar: Ger inte lika skarpa och klara färger.

Blanka papper (t.ex. polyeten, baryta).
Fördelar: Färgerna blir starka och tydliga med en fin kontrast, en blank yta är tilltalande för ögat.
Nackdelar: Fingeravtryck och smuts syns relativt tydligt, ytan reflekterar mycket ljus.

Helblanka papper används relativt sällan till Fine Art prints. Vanligare är att istället använda halvblanka baryta-papper (semi-glossy).

Hahnemühle Photo Rag (308g). Pappersark (Fine Art Print).
Ett naturvitt konstnärspapper tillverkat av 100% bomull. Photo Rag är ett av världens mest populära papper av fotografer för att få utskrifter med hög konstkvalitet. Den fina, släta ytan och känslan gör pappret mycket mångsidigt och är idealiskt för utskrifter av både svartvita och färgfotografier. Pappret ger även reproduktioner imponerande illustrerat djup. Valbara storlekar: A4 (31×20 cm), A3 (29,7×42 cm), A2 (42,59,4 cm).

Hahnemühle William Turner, nature white (190 g). Pappersark (Fine Art Print).
Med sin vita färg och matta akvarellstruktur, är pappret, som består av 100 % bomull, idealiskt för reproduktioner av traditionella konstverk samt för slående och expressiva fotoproduktioner. Valbara storlekar: A3 (29,7×42 cm).

Hahnemühle FineArt Baryta (325 g). Pappersark (Fine Art Print).
Har Hahnemühles klassiska ”Glossy” högglansyta. FineArt Baryta papperet är framställt av 100% alfa-cellulosa. I struktur och yta påminner FineArt Baryta om klassiskt analogt barytpapper. FineArt Baryta är perfekt till svart/vita utskrifter, som kräver hög dmax och en fin gråtoneskala men gör sig även riktigt bra vad gäller utskrifter i färg. Pappret har ett stort färgrum och tonvärde och används mycket bland fotografer eftersom en bläckstråleutskrifter påminner om gammaldags bildark, framkallad i mörkrum.

De papper jag skriver ut standardutskrifter på heter Hahnemühle Photo Pearl och Hahnemühle Photo Matt Fibre. Båda papperstyper kan, tack vare min Epson rullhållare, skrivas ut i storlekar med bredd 43,18 cm upp till flera meters längd. Utskrifter på pappersark kan fås i storlekar upp till A2 (42×59,4 cm).

Hahnemühle, Photo Pearl (310g). Rullpapper (standardpapper vid fotoutskrifter).
Fint strukturerat PE-papper med pärlemorsk yta. Mycket fin bildkvalitet med skärpa och brett färgutrymme. Snabbtorkande vattenbeständig yta som kännetecknas av en hög grad av motstånd mot repor/fingeravtryck.

Hahnemühle Photo Matt Fibre (200g). Rullpapper (standardpapper vid fotoutskrifter).
Har en fin varmtonig, slät yta med Fine Art känsla. Pappret är idealiskt för fotografier och grafiska printar.

Oj! Detta är helt upp till dig som kund att bestämma. En fotoutskrift är inte på något sätt en dålig investering, tvärtom är det en riktigt bra alternativ. Dock är det, som man brukar säga, att man får vad man betalar för. En Fine Art Print upplevs mer exklusiv och skrivs ut på papper av betydligt högre kvalitet än en fotoutskrift. En ytterligare fördel med att skriva ut på pappersark är att pappret aldrig varit rullat och därför är helt plant.

Fotoutskrift
Utskrifter på ett rullpapper (välj mellan Hahnemühle Photo Matte Fibre 200 g eller Hahnemühle Photo Pearl 310 g). Obs! Vid fotoutskrift ingår endast storlekskontroll i priset, du som kund ansvarar helt och hållet för att bildkvaliteten samt bildens upplösning är tillräcklig. Mot en merkostnad kan du dock få bilden utskriftsoptimerad. Papper på rulle böjer sig lite beroende på vilket material, tjocklek mm men spelar inte särskilt stor/ingen roll om du väljer att rama in ditt motiv (något jag alltid rekommenderar).

Fine Art Print
Utskrifter på ett mycket fint pappersark som håller museistandard. Pappret är helt syrafritt och garanterar en hållbarhet på upp till 100-200 år (arkivbeständigt). Pappret innehåller inget eller mycket litet innehåll av OBA (Optical Brightening Agent = Optiskt vitmedel) och skyddas med Hahnemühle skyddsspray för allra bästa hållbarhet. Samtliga Fine Art Prints utskriftsoptimeras, soft proofas samt granskas på min hårdvarukalibrerade bildskärm innan utskrift, detta ingår i priset.

Att tänka på:
En av de viktigaste faktorerna för en Fine Art Print är inramningen. Jag rekommenderar varmt att du som kund ramar in ditt motiv för bästa hållbarhet. Dock är det viktigt att du använder syrafria material (passepartout, tejp samt bakstycke). Tavelglaset får gärna vara Artglas (reflexfritt (inga optiska störningar) och ger ett 70 % skydd mot UV-strålar). Att rama in motivet med icke syrafria produkter eller att placera motivet direkt mot ett tavelglas, utan passepartout, försämrar hållbarheten markant.

Självklart! Kontakta mig så löser vi det. Är det så att du önskar hjälp med utskrifter större än de min printer klarar av, löser jag naturligtvis även detta.

Är du intresserad av att skriva ut, besök gärna min printstudio (tidsbokning) för att känna och klämma på olika papper jag har hemma. Ladda gärna upp din bild på min dator så tittar på den bild tillsammans och väljer sedan en print utifrån önskat pappersval. En provremsa på något av standardpapperna ingår alltid om du bestämmer dig för att printa ut hos mig. Provremsan visar om dina färger motsvarar dina förväntningar.

Nedanstående visar provpapper från Hahnemühle som jag har hemma som du kan få titta på och självklart kan jag beställa hem andra papper om så önskas, även från andra fabrikat.

”KLASSISKA” FOTOPAPPER

Hahnemühle Photo Matt Fibre Duo 210
Är ett cellulosabaserat bläckstrålepapper som är perfekt för t.ex. portfolio, fotoböcker samt en daglig användning. Det går att printa på båda sidor och pappret är den dubbelsidiga versionen av Hahnemühle Matt Fibre 200 gram. Papprets vars ton har en slät, ljus texturerad yta på båda sidor samt en matt yta.

Hahnemühle Photo Luster
Är ett halvblankt hartsbelagt mikroporöst fotopapper, som när det är utskrivet, liknar bilder du får från ett traditionellt fotolaboratorium eller fotobutik och är perfekt för daglig användning.

Hahnemühle Photo Glossy
Är ett PE-papper med högglansig, mikroporös beläggning som ger bildresultat i samma klass som de som tillhandahålls av fotolaboratorier. Stabilt och garanterar lång livslängd på dina utskrifter.

Hahnemühle Photo Gloss Baryta 320 g
Ursprungligen känt som Gloss Baryta 320g från Harman by Hahnemühle-serien, finns nu i Hahnemühles fotokollektion med en ny förbättrad coating. Pappret är kritvitt och är framställt av 100 % alfacellulosa. Har en mjuk pappersstruktur samt högglansig yta.

GLOSSY FINE ART

Hahnemühle Baryta FB 350 g
Är en vit, slät och blank papperstyp framställt av 100% alfa-cellulosa papper med en gramvikt på 350 gram. Med den mycket släta strukturen och mjuka ytan kan du göra premium inkjet utskrifter av dina bilder med hög glans. I struktur och yta motsvarar Hahnemühle Baryta FB klassikt barytpapper.

Hahnemühle FineArt Baryta Satin 300 g
Är 100 % syrafritt alfacellulosa med vit satin/blank yta. Mängden bariumsulfat i beläggningen i kombination med ett mikroporöst bläckmottagarlager ger exceptionellt bildresultat med stort färgutrymme och intensiv färgning. Pappret möjliggör extrem djup svärta, utmärkt bildskärpa och är perfekt för svartvita fotografier eller färgfotografier med mycket uttrycksfullhet.

Hahnemühle Photo Rag Baryta 315 g
Består av 100% bomull och den glansiga baryta-ytan och dess vita toner gör sig perfekt till svartvita utskrifter med extremt fina gråtoner men gör sig även rättvisa vid färgbilder. Dess bläckstrålebeläggning erbjuder också en mycket hög nivå av vattenbeständighet.

Hahnemühle Photo Rag Metallic 340 g
Är ett silverskimrande Fine Art-bläckstrålepapper och det naturligt vita bomullspapperet innehåller inga optiska vitmedel. Pappret har den karakteristiska Photo Rag-ytstrukturen och ger en överdådig känsla med sin silverskimrande ytfinish. Den sofistikerade silvermetalleffekten understryker bilden och får motiv med metalliska element, reflektioner, is och glas, arkitektur och landskapsbilder, samt svartvita fotografier med högkontrast-toner att lysa. Photo Rag Metallic är syra- och ligninfri och uppfyller de mest krävande kraven när det gäller åldersresistens.

Hahnemühle Photo Rag Pearl 320 g
Har en jämn homogen ytstruktur med den unika pärlbeläggningen. Detta naturvita papper består av 100% bomull, är fritt från OBA (Optical Brightening Agent) och påminner om ett naturligt vitt baryta-papper. Pappret är också extremt åldersbeständigt och håller högsta standard och är särskilt lämpligt för svartvita och färgfotografier med varma grå och färgtoner samt för konstreproduktioner.

Hahnemühle Photo Rag Satin 310 g
Är perfekt för konstverk och fotografier. Spegel- och glanseffekter görs sig särskilt bra. De otryckta områdena är dock matta. Pappret är framställt av 100% bomullsfiber och är en vidareutveckling av Photo Rag-serien och detta papper kommer med Satin-yta, vilket gör att bilderna framställs med en mjuk silkeliknande glans.

MATTE FINE ART SMOOTH

Hahnemühle Photo Rag Bright White 310 g
Är ett kritvitt 310 g/m² papper från Hahnemühle. Pappret är framställt av 100% bomull och skiljer sig ut med en mycket mjuk ytstruktur. Hahnemühle Photo Rag Bright White är idealisk till bilder med hög kontrast och brett färgrum och de högsta branschstandarderna för täthet, färgutrymme, färggradering och bildskärpa samtidigt som det behåller den speciella känslan av äkta konstpapper.

Hahnemühle Photo Rag Duo 276 g
Är framställt av 100% bomull och har en mjuk och jämn ytstruktur. Photo Rag Duo kan skrivas ut på båda sidor och uppfyller den högsta branschstandarden när det gäller täthet, färgutrymme, färggradering och bildskärpa samtidigt som du behåller den speciella känslan av äkta konstpapper.

Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth 305 g
Är ett vitt 100% bomullspapper med en extremt slät ytstruktur. Med sin premium matt inkjetbeläggning Photo Rag Ultra Smooth uppfyller industristandarder avseende täthet, färgomfång, färggradering och bildskärpa samtidigt som den speciella beröringen och känslan av äkta konstpapper bevaras. Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth är väldigt bra val för dem som vill ha kvaliteten som finns hos Hahnemühle Photo Rag men med mindre struktur i papperet och ljusare vita punkter.

Hahnemühle Rice Paper 100 g
Är ett vitt papper tillverkat av 100% alfa-cellulosa. Pappret är väldigt tunt och ger, med sin struktur, dina utskrifter en look som liknar traditionella asiatiska bläck-konstverk (Sumi-e).

Med hela tio sorters Ultrachrome Pro10-bläck hanterar skrivaren ett oerhört brett färgomfång och ger utskrifter som håller upp till 100-200 år. Skrivarhuvudet gör att den inte behöver växla mellan de svarta patronerna eftersom de arbetar parallellt. Bläcket ger även en ökad svart- och färgdensitet, vilket ger en djup svärta, mjukare övergångar, mindre kornighet samt utökat färgomfång. Kort och gott en fantastisk skrivare som levererar professionell utskriftskvalitet.

PRINSTUDIO – TEKNISKT

Att ditt foto är i original är absolut viktigast för bildens kvalité och för utskriftens resultat. Vill du förstora en bild du tagit med mobilen eller med din mobilkamera bör du ha i åtanke att originalet är den mest oförstörda versionen. Visste du t.ex. att många av de tjänster vi använder oss av dagligen komprimerar ”sönder” bilder genom att, i en ganska aggressiv komprimering, sänka upplösning eller pixlar på en bild. Från exempelvis 12 megapixlar till 6 megapixlar.

En bild sparas även i mindre storlekar om du hämtat bilden från Facebook, Instagram, Snapchat och liknande tjänster och har du dessutom använt ett filter, försämras bildens kvalitet ytterligare.

Bilder kan se bra ut i din mobil men vid utskrift samt uppförstoring på en datorskärm märks resultatet dramatiskt. Klicka på bilden för att se själv.

Ja! Eftersom solljus innehåller en stor och energirik mängd UV-ljus är det också mer skadligt än det synliga ljuset. För bästa skydd rekommenderas inramning med tillhörande tavelglas och att inte placera tavlan i direkt solljus.

För bästa kvalitet laddar du upp din bild i så hög upplösning som möjligt, gärna 300 PPI (Pixels Per Inch) och att du levererar bilden i ett JPG-format (helst originalbild – ej komprimerad). Färgrymden får gärna vara AdobeRGB.

Önskar du hjälp med enklare redigering som exempelvis beskärning, ändring av upplösning, korrigering av färger, ta bort skönhetsfläckar etc.? Inga problem, detta kan jag hjälpa dig med för en liten merkostnad (kontakta mig).

Klicka här för att läsa mer om utskrift, upplösning, pixlar mm.

Ladda upp din bild via Sprend till kontakt@mattiasgaddfoto.nu, alternativt besök min printstudio och för över bildfilen via ett USB-minne/extern hårddisk. I webbshoppen fyller du i information gällande storlek, utskriftsmaterial, tillval mm.

I printstudio står en fantastisk skrivare vid namn Epson Surecolor SC-P900. Denna hanterar utskrifter på olika pappersmaterial på pappersark från 9×13 cm upp till A2 (42×59,2 cm). Tack vare rullhållaren kan man skriva ut flera meters panoramabilder med en maxbredd på 43,18 cm.

Klicka här för att se en bra informationsvideo (öppnas i nytt fönster).

En bild på en datorskärm ser alltid mer upplyst ut än den som printas ut, dessutom är vitheten olika för olika papper och kan skilja sig väsentligt åt. Vissa är blåaktiga andra lite mer gulaktiga och vissa helt kritvita. Aspekter som dessa påverkar utskriftskvalitén väldigt mycket och därför har jag, med noggrann omsorg, testat en mängd olika fotopapper av hög kvalitet och valt ut dem som jag vet gör både mina och mina kunders bilder rättvisa, både vad gäller fotoutskrifter och Fine Art.

Detta beror på flera saker.
Bland annat på om din bildskärm visar korrekta färger eller inte. Du kanske tror det men det kanske inte alls överensstämmer med hur bildens färger faktiskt är, vilket bl.a beror på om du har en hårdvarukalibrerad bildskärm som du har kalibrerat till ”färgexakthet” eller inte, alternativt om du profilerat skärmen. Har du inte gjort något av det här är risken stor att bildskärmen visar felaktiga färger.

Vad gör jag för att förhindra att resultatet skiljer sig alltför mycket åt?
Jag använder mig av en hårdvarukalibrerad bildskärm som kalibreras minst en gång i månaden med en Xrite One Display Pro för att säkerställa att färgprofilen alltid håller sig aktuell. I kombination med att jag sköter hela processen och använder professionella verktyg, från bildimport till utskrift, säkerställer jag att utskriften till mycket stor del överensstämmer med den bild du får hem i brevlådan.

En liten jämförelse
Om du ber 15 personer att köpa ett rött papper kommer du med största sannolikhet få tillbaka papper med en mängd färger i röda nyanser. Om du istället ber dem köpa ett papper som har samma färg som Coca Cola, kommer de förmodligen hem med ett papper som liknar Coca Colas färger, men kanske ändå inte helt exakt. Det är här en så kallad färgprofil (ICC) kommer in och som är skillnaden mot att färger uppvisas så nära perfekt man kan komma istället för ett okej/nära resultat. ICC-profilen är en referenspunkt som översätter färgerna med hjälp av siffror. Rött i en skrivare är, i stort sett på pricken, samma rött som i en annan skrivare när samma ICC-profil används.